El calaix de sastre del Camp d'Aprenentatge dels Monestirs

En aquest apartat hi trobareu activitats, col·laboracions i fets puntuals del Camp.


Projecte Comenius

Cursos 1997-98/1998-1999

El Camp d’Aprenentatge va ser coordinador del Projecte : “ L’Edat Mitjana: aspects socials, religiosos economics I culturals”

Els centres participants van ser el College Louis Jouvet, de Saint Agreve (Rhone Alpes) i la Scuola Media Capannori de Sant Leonardo Intreponzio (La Toscana).

Cursos 2003-2007/2004-2005/2005-2006

El Camp d’Aprenentatge va ser coordinador del Projecte: “ Interpretació del Patrimoni cultural i artístic: arquitectura, escultura i pintura”.

Els centres participants van ser:

  • Grigori Moisil High School (Braila/Romania).
  • Escola de Ensino Básico 2 (Palmeira/Portugal).
  • Elementary School Chania ( Chania/Creta (Grècia) ).
  • Institut d’Educació Secundària de Sant Mateu ( Sant Mateu/ Castelló)

Seminaris d’estiu

Cursos 2005-06, 2006-07

Durant el mes de juliol dels cursos 2005-06, 2006-07, dins el pla de Formació del Professorat del llavors Departament d’Educació, vam impartir dos Seminaris dirigits a mestres i professors d’arreu del territori que s’hi van inscriure.


Projectes compartits

a) Cursos 2005/06 i 2006/07.

Projecte conjunt realitzat entre l’alumnat de 2n d’ESO de l’Institut Joan Amigó de l’Espluga i l’Institut La Garrotxa d’Olot. A partir de la lectura del llibre anomenat “La ruta del silenci” ( Eduard Castellarnau), ambientat en terres de la Catalunya Vella i de la Catalunya Nova, a l’Edat Mitjana, l’alumnat d’ambdós instituts va seguir la ruta que fa el protagonista del llibre, prèvia lectura i comentari , del llibre, així com també un intercanvi d’impressions amb l’autor.

b) Curs 2007/08

Projecte cooperatiu entre l’escola Martí Poch, de l’Espluga de Francolí i l’escola Enxaneta de Valls.

L’alumnat de 4art de Primària d’aquests centres va participar en un Projecte que tenia com a fil conductor els Monestirs, durant tot un curs escolar. Es van fer trobades puntuals a l’Alberg i es va visitar i estudiar el Monestir, el pou de gel del Monestir, la granja de Milmanda i la granja de Doldellops de Valls, antiga propietat pobletana, i actualmente propietat de la família de l’arquitecte César Martinell de Valls.

c) Curs 2008/09

Projecte cooperatiu entre l’escola Martí Poch de l’Espluga i l’escola Enxaneta de Valls, amb l’alumnat de 4art de Primària d’ambdós centres. El fil conductor va ser l’aigua al Monestir de Poblet i va durar tot el curs escolar. Es va estudiar l’abastiment d’aigua del Monestir de Poblet, visitant la font de La Nerola, l’abulló i el Monestir, Es va finalitzar a la granja de Doldellops.

d) Curs 2009/10

Projecte cooperatiu entre l’escola Enxaneta de Valls i l’escola Marta Mata d’Igualada. El fil conductor van ser els monestirs cistercencs i es van estudiar els monestirs de Poblet i Santes Creus. Va culminar amb una estada conjunta a l’Alberg Jaume I. Va durar tot el curs.


Taller de tinta i escriptura

CURS 2011 – 2012

Durant aquest curs es va iniciar un taller relacionat amb una de les activitats representatives dels monjos a l’Edat Mitjana: el procés de l’escriptura.

En aquest taller s’elabora  tinta segons una fórmula del monestir de Poblet, que va ser recollida per l’historiador del monestir, el Pare Agustí Altisent.

És una activitat de laboratori, que també pot incloure una petita sortida al bosc, amb la finalitat de fer la recerca dels materials que proporcionen els ingredients per a fer la tinta.

Aquesta activitat té un caràcter transversal, ja que pot incorporar diferents disciplines: tecnologia, química, història, matemàtica, plàstica, botànica, ciències socials, literatura, llengua, educació física.

Per aquest motiu es pot oferir a diferents nivells escolars en funció dels quals es pot aprofundir més o menys en determinats àmbits del currículum i fer incidència en aspectes concrets, si s’escau.



Jornada deducativa al Monestir de Poblet

CURS 2012-2013 - 10 de maig de 2013

Els alumnes de CM i CS de primària de les escoles de la Conca de Barberà sota el pretext de la commemoració del 40è aniversari de la Convenció de Patrimoni Cultural i Natural de la UNESCO van compartir al Monestir de Poblet una jornada educativa 

La jornada va ser possible gràcies a la col·laboració entre el Centre de Recursos Pedagògics de la Conca, el Camp d'Aprenentatge dels Monestirs del Cister, el Monestir de Poblet i el professorat dels centres de la Conca. 

Hi van prendre aproximadament 800 infants que van participar en dues activitats principals.

Per una banda, els alumnes de cicle superior de primària, aproximadament uns 300, es van reunir a la Sala Capitular del Monestir. Allà, van presentar la culminació del projecte “Apadrina un espai del monestir de Poblet', muntant una maqueta de cartró a escala 1:50, del Monestir de Poblet. La maqueta es va  anar muntant amb les explicacions dels alumnes sobre cadascun dels espais que els havia tocat treballar i la presentació de la peça d’aquest espai. Els nens i nenes havien plasmat plàsticament fins i tot molts detalls de les sales com els llibres de la biblioteca, els plats del menjador o les pedres del claustre.

L'activitat va ser un treball que va durar pràcticament tot el curs escolar i es va dividir en dues parts. En la primera, els membres del Camp d'Aprenentatge dels Monestirs del Cister van visitar cada centre de la comarca per impartir un taller amb la finalitat de fer conèixer la naturalesa dels monestirs cistercencs i en particular el de Poblet, des de diferents àmbits com l'històric, l'arquitectònic o el patrimonial…. La segona part es va dur a terme entre el segon i tercer trimestre i va consistir en l'elaboració de part de la maqueta del monestir,  amb l’acompanyament dels docents del Camp d'Aprenentatge. 

Posteriorment les escoles van participar a l'audició de la IV Cantata “Et regalaré totes les estrelles del cel” que 500 nens i nenes de cicle mitjà de la comarca van fer a l'església.

Els alumnes del projecte "Apadrina un espai del Monestir de Poblet", van gaudir d'un dinar conjunt a l'era del monestir i després van visitar el pou de gel i el monestir, on van fer especial èmfasi en la sala que havien treballat durant tots aquests mesos. 

A continuació podeu trobar tot una sèrie d’enllaços de premsa i de blocs d’escoles on es fa ressò de l’esdeveniment. També hi ha un petit recull de fotografies.

XTEC
http://www.xtec.cat/web/guest/home

Serveis Territorials Tarragona TAC
http://tarragonatic.wordpress.com/category/corals/

TV3
http://www.tv3.cat/videos/4570011/Telenoticies-Tarragona-10052013 (a partir del minut 2:30'')

Televisió TAC 12
http://tac12.xiptv.cat/noticies-12/capitol/divendres-10-maig-2013?s=980&e=1145#.UY370c9hHaQ.gmail (minut 16:20")

Diari digital nació digital, escrit i galeria de fotos
http://www.naciodigital.cat/delcamp/laconcadiari/noticia/99/800/alumnes/escoles/conca/es/reuneixen/poblet
http://www.naciodigital.cat/delcamp/galeria/184/800/alumnes/primaria/conca/al/monestir/poblet

L’Espluga FM Ràdio

Ajuntament de Vimbodí i Poblet
http://www.vimbodi.altanet.org/

Ajuntament de l’Espluga de Francolí
http://www.esplugadefrancoli.cat/

Blogs de les Escoles de la Conca de Barberà
http://blocs.xtec.cat/ceipmartipoch/2013/05/02/jornada-educativa-al-monestir-de-poblet/
http://blocs.xtec.cat/zerconca/
http://blocs.xtec.cat/zerpoblet/
http://blocs.xtec.cat/amparito/
http://www.carmevedrunaespluga.cat/noticies.php?id=37
http://www.mdserra.cat/
http://blocs.xtec.cat/ceipcorderoure/

Espai compartit CdA, CRP i mestres
https://docs.google.com/a/xtec.cat/document/d/1XRrng6l5NtJ3jW53Sf9gNcLHpJM3ISB7vBaidtVdc-g/edit

Premsa escrita
Nova Conca  3-5-2013, 10-5-2013, 17-5-2013

Revistes d’Escola


Recreació històrica de l'estada de les brigades internacionals l'alberg Jaume I (25-10-1938)

CURS 2012-2013  - 21 de maig de 2013

El dimarts 21 de maig del 2013, el CdA va posar en funcionament per primera vegada una activitat sobre les Brigades Internacionals, en aquest cas amb alumnes de 4t d'ESO de l'INS Martí l'Humà de Montblanc. Es tractava de fer memòria de l'acte oficial de comiat dels brigadistes que es va fer a l'Alberg Jaume I, el 25 d'octubre de 1938.

El principal objectiu d’aquesta activitat va ser complementar l’apartat curricular d’Història contemporània que pertoca fer a 4art d’ESO.

Abans de venir al camp d’aprenentatge els alumnes ja havien fet un treball previ a l’aula que els havia de situar en el lloc, l’espai i el temps.

Per a fer l’activitat es van emprar diferents recursos i materials:

  • Visualització del material audiovisual de l'acte històric.
  • Testimoni d'un excombatent de l’Espluga de Francolí, que aleshores tenia 17 anys.
  • Objectes relacionats amb temps de guerra, reproduccions de cartells de la guerra civil, reproduccions de  fotografies fetes el dia del comiat, activitat amb pissarra digital, activitats de relació sobre suport paper.
L’activitat es va dividir en diverses parts, que es van classificar en funció de diferents criteris: 
  • Àmbit sensorial: a partir de l’anàlisi de  la textura d’uns materials,d’olors diverses i de sons concrets, es volia posar als alumnes en situació de guerra.
  • Relació: identificar objectes diversos amb textos escrits durant la guerra civil.
  • Identificació: activitats destinades a estudiar la biografia de protagonistes rellevants durant la guerra civil i que van assistir al comiat; activitats destinades a conèixer els països de procedència dels brigadistes; visitar un refugi i restes d’una trinxera situats davant de l’alberg.
  • Recreació: reproduir físicament les fotografies del dia del comiat al pati de l’alberg.

L'activitat va comptar amb la col·laboració del Museu de la Vida Rural de l'Espluga de Francolí que ens va facilitar material per la recreació.


Iconografia al monestir de Santes Creus - Recreació dels capitells

CURS 2013-2014

Durant el curs 13-14, vam estrenar una activitat relacionada amb la Iconografia del claustre del Monestir de Santes Creus. 

Aquesta activitat es va combinar amb la ja habitual de l’estudi del monestir cistercenc.

Dissenyada com a activitat transversal, inclou diversos àmbits d’estudi (orientació espacial, simbologia, literatura, música...),diferents mètodes d’aprenentatge (relació, classificació, observació, deducció, identificació...), que van culminar amb la recreació d’algunes imatges dels capitells.

L’activitat es va concretar en el disseny i ús de diversos materials per manipular, experimentar, recrear, etc: fotografies dels capitells, cartells classificatoris, plànols del claustre, elements de disfressa per a recrear els capitells.

Per tal de cercar, observar i fotografiar els diferents elements iconogràfics, es van fer servir càmeres fotogràfiques, brúixoles i binocles. 

En general va tenir una bona acceptació i els alumnes ho van valorar molt positivament, ja que l’aprenentatge va ser fet d’una forma pràctica i vivencial.



Pinzellades de la guerra de successiódel 1714 - 2014 tricentenari

CURS 2013-2014

Al camp d’Aprenentatge ens vam voler sumar a la commemoració de l’acabament de la guerra de Successió, que es va consolidar amb la finalització del setge de Barcelona, l’11 de Setembre de 1714.

Aprofitant l’avinentesa que rebem centres d’arreu de Catalunya, tant de primària com de secundària, vam tirar endavant un projecte en el que s’anava construint col·lectivament un plafó, on es ressaltaven personatges, llocs i fets rellevants durant la guerra de Successió, de cada un dels pobles i cuitats d’on provenien els alumnes, tant de les d’origen com d’algunes de properes.

També es destacava el que va esdevenir a Poblet, a través d’una tomba, la de l’abat Dorda, austriacista, cap de finances de l’arxiduc Carles i bisbe de Solsona i desterrat després a Poblet per una ordre de Felip V.  Es va sol·licitat el document, a l’”Archivo Histórico Nacional de Madrid”, per a poder-lo treballar com a font primària.

Alhora es situava sobre un mapa de Catalunya del 1714, distribuït en vegueries cada poble o ciutat on està ubicat el centre que feia l’estada, i es feia la comparació amb un mapa actual.

Tot plegat es complementava amb una petita recreació a partir d’objectes relacionats ambla vida quotidiana de l’època: barretines, perruca blanca i espardenyes. 

OBJECTIUS

  1. Conèixer la nostra història
  2. Fer prendre consciència de l’actual moment històric
  3. Reflexionar sobre els canvis i continuïtats
  4. Buscar paral·lelismes amb l’actualitat

CONTINGUTS

  1. Significat de l’11 de setembre
  2. Causa i abast del conflicte 
  3. Fets, personatges, edificis ... rellevants de cada territori i les seves funcions
  4. Dates capitulacions
  5. Mapa de vegueries
  6. Divisió política actual
  7. Poblet el 1714 i l’abat Dorda
  8. Esquadres de Catalunya
  9. Decret de Nova Planta
  10. Actes commemoratius del tricentenari
RELACIÓ DE CENTRES I POBLACIONS AMB ELS PERSONATGES, LLOCS I FETS RELLEVANTS
  1. En el següent enllaç podeu veure el resum de l’activitat.
  2. JORNADA PEDAGÒGICA
Aquest projecte va ser presentat per la directora del CdA, M. Assumpta Benaiges Gabriel, el dia 15 de maig de 2014 en el marc de la Jornada Pedagògica del 1714 que el departament d’Ensenyament va organitzar en el Museu d’Història de Catalunya a Barcelona.